Framtiden

Alexander Rosenberg heter jag och är Södertäljemoderaternas första namn på vallistan för 2018. Jag tycker att Södertälje är en fantastisk stad att bo i och som har stora möjligheter för framtiden.

Tyvärr får inte alla vara med och ta del av de fantastiska möjligheterna som finns. Många Södertäljebor står idag utan gemenskapen som det innebär att ha ett arbete. Segregationen i vår kommun brer ut sig mer och mer för varje år. Allt för många barn växer upp i Södertälje utan att få se deras föräldrar gå till ett arbete på morgonen.

Det här måste få ett slut. Utanförskapet ska aldrig få bli någonting man ärver i vår kommun. Det enkla svaret på den svåra frågan är att vi börjar ta till vara på den entrepenörsanda som finns i vår kommun. Idag upplever många företagare att de behöver starta varje samtal med kommunen med att förklara att de inte är kommunens fiende. En av fyra företagare uppger idag att de funderat på att flytta sitt företag utanför kommunen. Dessa företagare skapar jobb och tillväxt, och vägar ut ur utanförskap i vår kommun. De är våra kunder och hjältar, de förtjänar också att behandlas på det viset.

Det finns all anledning att känna sig hoppfull för Södertäljes framtid. För jag är själv övertygad om att vi tillsammans kan få Södertälje att nå upp till den potential staden har. Jag hoppas på att vi under kommande fyra åren kan bland annat få se Södertälje visa för resten av landet hur vi får fler i arbete, tar oss an segregationen och får ett företagsklimat som blomstrar och lockar fler att etablera sig här.

Alexander Rosenberg
Nr 1 på vallistan